بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

برخورد شدید با تبلیغات پزشکی غیرمتعارف در فضای مجازی

تبلیغات پزشکی غیرمتعارف
بازدید 4
برخورد شدید با تبلیغات پزشکی غیرمتعارف در فضای مجازی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر محمد رئیس زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر این که در حال حاضر شاهد فعالیت گسترده پزشکان در فضای مجازی و تبلیغ اعمال زیبایی هستیم که عمدتاً برخلاف اخلاق حرفه‌ای و در راستای ترغیب مردم به انجام این اعمال زیبایی صورت می‌گیرد، سازمان نظام پزشکی چه اقدام جدیدی در راستای برخورد با این تبلیغات انجام داده است؟ اظهار کرد:  اگر متوجه شویم پزشکی تبلیغاتی در حوزه زیبایی برخلاف شئونات و به صورت غیرمتعارف انجام می‌دهد و کرامت بیمار را رعایت نمی‌کند شدیدترین برخوردها با او از جمله از جمله محرومیت دائم از طبابت یا محرومیت یک تا سه ساله اعمال می‌کنیم و مرتباً سایت‌ها و تبلیغات را رصد می‌کنیم. به انجمن‌های مختلف تذکر داده‌ایم و برای پزشکانی که این دست اقدامات را انجام می‌دهند پیامک هشدار ارسال می‌کنیم.

وی افزود: آیین نامه تبلیغات در سازمان نظام پزشکی برای اعضای جامعه پزشکی تدوین شده و اعضای جامعه پزشکی باید براساس این آیین‌نامه تبلیغات خود را انجام دهند و برای تبلیغ اقدامات درمانی در فضای فیزیکی و مجازی باید از این سازمان مجوز بگیرند. ما تبلیغات نادرست در فضای مجازی را رصد می‌کنیم و سامانه جامعی برای رصد و اعلام پزشکان دارای مجوز در حال طراحی است که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گفته رئیس زاده، در حال حاضر سازمان نظام پزشکی دارای بیش از ۳۷۳ هزار عضو شامل پزشک، داروساز، دندانپزشک، کارشناسان پروانه‌دار و علوم آزمایشگاهی است و در سال جاری بیش از ۵۰ هزار پروانه مطب یا دفتر کار صادر شده است.

در ادامه این نشست خبری، محمد میرخانی، معاون اجتماعی و پارلمانی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به تسنیم بیان کرد: در کمتر از یک ماه دیگر، سامانه‌ای برای رصد تبلیغات حوزه سلامت روی سایت نظام پزشکی قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به صورت هوشمند عکس و آدرس مراکز را برای این سامانه ارسال کنند و نظام پزشکی به این موارد رسیدگی کند.

رشد ۱۰درصدی شکایات قصور پزشکی/ بیشترین شکایات در حوزه زیبایی

وی با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات در حوزه تبلیغات، مربوط به مداخله افراد فاقد صلاحیت و غیرپزشک در امور درمانی و زیبایی است، افزود: اصل ماجرای مداخلات در امور درمانی در دست کمتر از ۷۰ نفر از تکنسین‌هایی است که در فضای مجازی در حال فعالیت هستند و بیماریابی می‌کنند و اگر بتوانیم با این افراد برخورد کنیم گام بزرگی برداشته‌ایم.

رضا لاری پور، مشاور رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه گفت: در سال‌های اخیر گرایش به اعمال زیبایی به طور سرسام آوری افزایش یافته است و عمده علت آن، مسائل فرهنگی است. در عین حال یکی از مشکلات مهم ما در حوزه اقدامات زیبایی، مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی است، امروزه شاهد عوارض برگشت ناپذیر بسیاری از مداخلات درمانی غیرمجاز هستیم و به نظر می‌رسد علاوه بر مداخله گران درمان، باید برای افراد مراجعه کننده نیز مجازاتی درنظر گرفته شود تا بازدارندگی کافی داشته‌ باشد!

شاهرخ خوش سیرت، معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه اظهار کرد: میزان تبلیغات غیرمتعارف در جامعه پزشکی بالا نیست و بیشتر آسیبی که در این حوزه به مردم وارد می‌شود از سوی مداخله‌گران در امور درمان است. ما از مردم درخواست داریم که قبل از مراجعه برای انجام اعمال زیبایی، نام و نام خانوادگی فرد درمانگر را در سامانه جست‌وجوی اعضای سازمان نظام پزشکی استعلام کنند و در صورتی که فرد، پزشک و واجد صلاحیت اقدام درمانی بود اقدام به مراجعه به وی کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر:
tasnim /

برخورد شدید با تبلیغات پزشکی غیرمتعارف در فضای مجازی

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می‌باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر