بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

ربات پرستارها؛ دستیارانی مناسب برای مراقبان سلامت و همدم‌های هوشمند برای بیماران

بازدید 4

به گزارش آنا، افزایش جمعیت، تغیرش نگرش‌های نسلی، افزایش امید به زندگی و در نتیجه افزایش بیماری‌های ناشی از سالمندی نیاز افراد به خدمات مراقبتی را بیشتر کرده است. پرستاران در هر جامعه‌ای این خدمات را برعهده دارند با این حال عمدتا در بسیاری از جوامع پرستاران خدمات مراقبتی را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌دهند، اگرچه همزمان برخی از آنها از در حوزه‌هایی مانند پرستاری از سالمندان، کودکان و خدمات پرستاری در منزل فعال هستند.

اما کمبود پرستار در برخی جوامع و نیاز روزافزون به خدمات مراقبتی و همچنین در بیمارستان‌ها، ایده ربات پرستار مطرح و برخی از شرکت‌های فناوری و همچنین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مراقبتی آن را اجرایی کردند. نیاز به خدمات این ماشین‌های هوشمند در دوره کرونا و افزایش تلفات نیروهای انسانی حوزه سلامت مانند پزشکان، پرستاران، بهیاران را بیشتر کرد.

امروزه چندین نسل از این ربات‌ها تولید و در برخی از مراکز درمانی جهان مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

ریبا رباتی در خدمت حمل و نقل سالمندان و بیماران

در سال ۲۰۰۴ نخستین ربات پرستار با نام «ریبا» در ژاپن به خدمت سالمندان و کمک به پرستاران درآمد. این ربات به صورت مستقل نمی‌توانست به انجام خدمات مراقبتی بپردازد و یک کاربر که عموما یک پرستار بود آن را هدایت می‌کرد.

 

در واقع این ربات بیشتر کمک حال پرستاران در حمل و جابه‌جایی بیماران یا سالمندان بود.

پرستار رباتیک ارائه دهنده خدمات اولیه مراقبتی

NURSEBOT یا همان پرستار رباتیک نیز ربات دیگری بود که در سال سال ۲۰۰۷ توسط محققان دانشگاه کارنگی ملون در ایالات متحده تولید و از آن رونمایی شد، هدف سازندگان این ربات، در درجه نخست کمک به افراد سالمند و همچنین ارائه خدمات مراقبتی به افراد در منزل یا مراکز درمانی و بیمارستانی بود.

 

کمک به حرکت بیماران، یادآوری زمان مصرف دارو به بیمار نیز از جمله توانایی‌های پرستار رباتیک بود.

نورا و آغاز تعامل با بیماران

در سال ۲۰۱۹ نیز رباتی به نام NORA یا «نورا» در هلند رونمایی و به خدمت درآمد. سازندگان این ربات نیز هدف از ساخت آن را کمک به پرستاران افزایش کارایی و کاهش بار کاری آنان عنوان کردند. تعامل با بیماران، شناسایی احساسات آنها و حتی گفت‌و‌گو با بیماران، حمل دارو و تجهیزات پزشکی، نظارت بر علائم حیاتی بیمار و اطلاع رسانی به پزشک و پرستار از جمله ویژگی‌های این ربات است.

 

دستیار رباتیک پزشکان و پرستاران

ربات MABU مابو نیز در سال ۲۰۱۵ معرفی و رونمایی شد که هدف سازندگان آن بهبود خدمات مراقبتی به افراد دارای بیماری‌های مزمن و دستیاری پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی است. سخنگویی و مکالمه با بیماران، یادآوری زمان مصرف دارو به بیماران است.

 

اینها نمونه‌های اولیه ربات‌های پرستار هستند که همانگونه که در توضیحات آنها آمده است عمدتا به عنوان دستیار و یا مکمل به کار گرفته می‌شوند. با این حال در سال‌های گذشته نیاز روزافزون به خدمات مراقبتی نسل‌های جدیدی از ربات‌های پرستار را تولید و وارد بازار کرده است.

پارو همراهی شادی بخش

پارو نیز یکی از نسل‌های جدید ربات پرستار است که در خدمت افراد سالمند به ویژه کسانی است که دچار آلزایمر هستند.

این ربات که به آن بچه فیل و بچه پنگوئن نیز می‌گویند شبیه یک حیوان خانگی طراحی شده و می‌تواند صدا‌ها و احساسات انسانی را تشخیص داده و ضمن پاسخگویی به تعاملات اجتماعی پاسخ دهد.

 

پارو با حرکات و صدا‌های طبیعی خود، احساس آرامش و شادی را در کاربران ایجاد می‌کند و به عنوان یک ابزار درمانی در بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند و در حال ابتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ربات‌های دیگری نیز در حوزه جراحی، مراقبت از کودک و … طراحی و بعضا به کار گرفته شده‌اند. در مورد ربات‌های پرستار نکته‌ای که وجود موضوعات اخلاقی و اینکه این ابزار‌های انسان ساخت در محدوده‌ای می‌تواند در امر خدمات مراقبتی و درمانی فعالیت کنند و اصلا می‌توانند جایگزین پرستاران انسانی شوند یا خیر؟ تا امروز تمامی این پرستاران مکانیکی بیشتر نقش دستیار داشته‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبر: آنا / ربات پرستارها؛ دستیارانی مناسب برای مراقبان سلامت و همدم‌های هوشمند برای بیماران

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *