ایران مد، بهترین مکان برای نمایش پویایی حوزه تجهیزات پزشکی
ابوالفتح صانعی، عضو هیأت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران، در این نشست گفت: «نمایشگاه ایران مد، بهترین مکان برای نمایش پویایی حوزه تجهیزات پزشکی است. در این نمایشگاه، فعالان همه حوزهها به ویژه حوزه درمان میتوانند در جریان پیشرفتهای حوزه تجهیزات پزشکی قرار بگیرند. نمایندگان بسیاری از برندهای اروپایی و آمریکایی نیز در نمایشگاه حضور دارند. امروز موضوع تأمین ریال در اولویت شرکتهاست و باید از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین نقدینگی دانشگاهها استفاده شود. داراییها باید در زمینه نحوه تأمین سرمایه، به شرکتهای تجهیزات پزشکی اجازه ابتکار عمل بدهد.»
نمایشگاه ایران مد؛ فرصتی برای توسعه صادرات و تولید داخلی
محمد معروفی، عضو هیأت مدیره امدال، با اشاره به اهمیت نمایشگاه ایران مد، اظهار داشت: «براساس آمار سازمان غذا و دارو، ۲۵۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت دارند. ایران مد یکی از رویدادهای مهم حوزه تجهیزات پزشکی است و فرصتی مغتنم برای نمایش توانمندیهای صنعت داخل به منظور توسعه صادرات محسوب میشود. در بازار تجهیزات پزشکی، از نظر مقدار ۸۰ درصد و از نظر ارزش ۳۵ درصد محصولات، تولید داخل هستند. در شهرآفتاب، سه سالن نمایشگاهی ساخته شده و ساخت ۱۲ سالن دیگر نیز در دستور کار است. چند مرکز تجارت جهانی هم در کنار شهرآفتاب احداث میشوند که نخستین مرکز آن ۹۰ درصد پیشرفت دارد و میزبان همایشها و سمینارهای مدیران تجهیزات پزشکی خواهد بود.»
برگزاری حدود ۳۰ کارگاه آموزشی و سمینار بازآموزی
حمیدرضا علایی طباطبایی، عضو علیالبدل هیأت مدیره امدال، یادآور شد: «قدمت نمایشگاه ایران مد به اواسط دهه ۷۰ برمیگردد و بعد از دوره هفدهم، عنوان نمایشگاه به ایران هلث تغییر کرد. به دلیل مشکلاتی مانند زیرساختهای ضعیف سئول، نمایشگاه به شهرآفتاب منتقل شد و دو دوره اخیر با موفقیت برگزار شد. بعد از جنگ ۱۲ روزه، سایت رزرو غرفهها پُر شد و با کمبود فضا مواجه شدیم. برای نخستین بار، در ایران مد ۲۰۲۵ سمینار بازآموزی دارای امتیاز برگزار میشود و حدود ۳۰ کارگاه آموزشی خواهیم داشت که رشد ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته را نشان میدهد. همچنین همایش مدیران تجهیزات پزشکی کل کشور در ۱۹ مهر ماه در مرکز تجارت جهانی برگزار خواهد شد.»
حضور ۲۰۰ شرکت و ۳۰۰ برند از ۳۵ کشور
سورنا واحدی، سخنگوی نمایشگاه ایران مد ۲۰۲۵، با بیان جزئیات حضور شرکتها گفت: «حدود ۲۰۰ شرکت در نمایشگاه حضور خواهند داشت که حدود ۳۰۰ برند را به نمایندگی از حدود ۳۵ کشور مدیریت و رهبری میکنند. همه تلاشها بر برگزاری یک نمایشگاه صنفی مستقل توسط بخش خصوصی متمرکز است و سعی میکنیم هر سال نمایشگاه بهتر از سال قبل برگزار شود و به استانداردهای بینالمللی نزدیک شود. استقبال از نمایشگاه امسال به حدی بود که طی دو هفته نخست باز شدن سایت، ۸۵ درصد فضای نمایشگاه رزرو شد.»
تخفیفات ویژه برای شرکتها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی
مریم قاسمی، دبیر امدال، افزود: «از کشورهای همسایه، روسیه، بلاروس و سایر کشورهایی که فرصت توسعه صادرات داریم، برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم. تلاش شده قیمتهای پایه غرفه در کمترین حالت در مقایسه با نمایشگاههای دیگر باشد. تخفیفات ویژه برای تولیدکنندگان و درصدی برای شرکتهای عضو تشکلها در نظر گرفته شده و هدف صرفاً درآمدزایی نبوده است. همچنین با همکاری معاونت علمی رئیسجمهوری، تخفیفاتی برای شرکتهای دانشبنیان پیشبینی شده است. طی سالهای گذشته، میزان صادرات تجهیزات پزشکی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلار بوده و شورومی تماماً ایرانی در شهرآفتاب به بازدید هیأتهای خارجی ارائه میشود.»
مطالبات تامینکنندگان تجهیزات پزشکی به ۲۰ همت رسید
احد شهبندی، رئیس کارگروه مطالبات تامینکنندگان تجهیزات پزشکی، با اشاره به مشکلات مالی گفت: «یکی از اصلیترین مشکلات تامینکنندگان تجهیزات پزشکی، عدم پرداخت مطالبات است. تا پایان خرداد ۱۴۰۴ میزان مطالبات به ۲۰ همت رسید و تاکنون ریالی پرداخت نشده است. معضل عدم پرداخت مطالبات یک مساله ملی است و خواستار برگزاری نشستی با حضور سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندی یارانهها، بیمهها، بانک مرکزی، کمیسیونهای اقتصادی و بهداشت مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی هستیم تا نظامنامه پرداخت منظم و شفاف تدوین شود.»
اهمیت برگزاری موفق نمایشگاه ایران مد
حسین رضوانی، رئیس هیأت مدیره انجمن شرکتهای مهندسی پزشکی ایران، بیان کرد: «برگزاری نمایشگاههای تجهیزات پزشکی بعد از انقلاب باعث رشد صنعت شده است. در دهه ۶۰ بسیاری از اقلام پزشکی وارداتی بودند، اما امروز تولیدکننده بسیاری از این اقلام هستیم و محصولات تولید داخل جایگزین واردات شدهاند. باید همه کمک کنیم که ایران مد ۲۰۲۵ به بهترین نحو برگزار شود و نمایشگاهی آبرومند برای جمهوری اسلامی باشد.»
فرصت مغتنم برای آشنایی با توانمندیهای داخلی
محمدرضا ضیائی، عضو هیأت مدیره امدال، تاکید کرد: «با وجود تحریمها، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، در زمینه صادرات موفق بودهایم. حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه باعث اعتلای اقتصاد ملی، اشتغال پایدار و ارتقای سلامت مردم میشود. نمایشگاه بستر مناسبی برای توسعه روابط بینالمللی و ایجاد ارتباط میان تولید، صادرات و واردات است. حضور مدیران دولتی از جمله سازمان غذا و دارو، قوت قلبی برای شرکتها خواهد بود.»
استقبال خوب و حمایت از تولیدکنندگان داخلی
محمدمهدی علاءالدین، معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: «اگر جریان نقدینگی برقرار نشود، زنجیره تولید و توزیع دچار اختلال میشود. در نیمه اول امسال کمبود جدی نداشتیم، اما مشکلات به مرور ظهور میکنند. با تسهیل امور شرکتها و حمایت از مجموعههای نوپا، تلاش میکنیم محصولات سریعتر وارد بازار شوند. استقبال خوبی از رویداد ایران مد شده است و امیدواریم زمینه صادرات شرکتها نیز فراهم شود.»
دعوت رئیس سازمان غذا و دارو برای بازدید از نمایشگاه
مهدی پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو، در پایان نشست گفت: «حضور در نمایشگاهها نشان میدهد صنعت سلامت با وجود مشکلات مختلف، عملکرد خوبی داشته است. نمایشگاه ایران مد مکان مناسبی برای معرفی توانمندیهای شرکتها به مصرفکنندگان داخلی و خارجی است. امیدوارم شاهد حضور بازدیدکنندگان بینالمللی باشیم تا با توانمندیهای صنایع داخلی آشنا شوند. مسئولان کشوری، صاحبنظران و مصرفکنندگان تجهیزات پزشکی از جمله روسای بیمارستانها و پزشکان نیز دعوت میکنم از نمایشگاه بازدید کنند.»