بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

رویکرد علمی و بلند مدت شرط کاهش تصادفات رانندگی

کاهش تصادفات رانندگی
بازدید 18

به گزارش خبرگزاری آنا، فرشید رضایی، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به آمار بالای فوتی‌های تصادفات و حوادث رانندگی و جاده‌ای در کشور، اظهار داشت: تصادفات رانندگی یکی از چالش‌های اساسی در عرصه سلامت عمومی است و سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، از جمله نهاد‌های مردمی، دولتی و غیر دولتی و خود مردم، نقش مهمی در کاهش این تصادفات دارند.

وی با اشاره به روند تصادفات در سال‌های اخیر و تأثیر آن در مرگ‌ومیر برخی گروه‌های سنی، افزود: نتایج نشان می‌دهد که در سیاست‌گذاری‌ها و پیاده‌سازی اقدامات برای کاهش تصادفات، چندان موفق نبوده‌ایم. به همین دلیل نیاز به بازنگری در روش‌های پیشین داریم.

تأکید بر فرهنگ سلامت در رانندگی ایمن

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به اهمیت فرهنگ سلامت در حوزه رانندگی ایمن اشاره کرد و گفت: کشور‌هایی که در دو دهه گذشته موفق به کاهش چشمگیر تصادفات شده‌اند، نه تنها بر فرهنگ رانندگی در میان مردم تمرکز کرده‌اند، بلکه به سیاست‌های حامی سلامت و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز پرداخته‌اند.

ترکیب سه مؤلفه کلیدی برای کاهش تصادفات

رضایی تصریح کرد: برای کاهش تصادفات باید همزمان به سه موضوع توجه کنیم: فرهنگ رانندگی، سیاست‌ها و اجرای صحیح آنها و همچنین تکنولوژی. این سه مؤلفه باید به گونه‌ای ترکیب شوند که هم خودرو‌های ایمن‌تری تولید شوند، هم قوانین صحیح و قابل اعتماد برای مردم تدوین شود و هم فرهنگ عمومی در راستای کاهش تصادفات بهبود یابد.

تفاهم‌نامه با پلیس راهور و اقدامات در دست اجرا

رضایی از امضای تفاهم‌نامه اخیر با پلیس راهور در قالب کارگروه فرهنگ سلامت خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه، پیاده‌سازی ابعاد فرهنگی سلامت در زمینه رانندگی ایمن مطرح شده است و برنامه‌هایی دیگر نیز در دست اجرا داریم که امیدواریم بر اساس اصول علمی و مطالعات دقیق، به نتایج بهتری منتهی شود.

به گفته وی، با وجود کمپین‌های متعدد در راستای کاهش تصادفات، نتایج ملموس در تصادفات نوروزی پس از دوران کرونا تغییرات محسوسی نداشته است و این مسأله همچنان به عنوان دغدغه‌ای برای خانواده‌ها و رانندگان باقی مانده است.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در خصوص اثر بخشی پویش‌ها در کاهش تصادفات و رانندگی ایمن گفت: پویش‌ها در این زمینه تأثیرگذار هستند، اما برای اثربخشی بیشتر، باید اصول علمی در آنها رعایت شود. در بسیاری از کشور‌های موفق، احترام به قوانین رانندگی حتی بدون حضور پلیس در اولویت است و این یک هارمونی اجتماعی ایجاد می‌کند که تنها با یک پویش ساده نمی‌توان به آن دست یافت.

نیاز به هدف‌گذاری بلندمدت برای فرهنگ رانندگی ایمن

رضایی تأکید کرد: برای رسیدن به نتایج مؤثر در فرهنگ رانندگی، باید هدفی بلندمدت تعیین کنیم. به عنوان مثال، اگر در نظر داشته باشیم که ایران در ۱۰ سال آینده در زمینه فرهنگ رانندگی به هدف خاصی برسد، می‌توان با رویکرد علمی و مطالعه دقیق به نتیجه مطلوب رسید.

رضایی به اهمیت آموزش از دوران کودکی در زمینه فرهنگ رانندگی ایمن اشاره کرد و در همین رابطه معتقد است: اگر از دوران کودکی به آموزش فرهنگ رانندگی پرداخته شود، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که می‌توانند نقش داشته باشند، به تدریج وارد عمل خواهند شد. همچنین باید آسیب‌شناسی فرهنگی در جامعه انجام شود تا رفتار‌های نادرستی مانند فشار دادن بوق در خیابان‌ها کاهش یابد.

تحلیل علمی و همکاری با نهاد‌های علمی برای کاهش تصادفات

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر بدون یک رویکرد علمی به این مسأله پرداخته شود، نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. باید تمامی داده‌ها تحلیل شده و نهاد‌های علمی و تحقیقاتی در این فرایند همکاری کنند تا برنامه‌های کاربردی و علمی اجرایی شود.

محتوای مناسب در رسانه‌ها و کتب درسی برای پیشگیری از تصادفات

رضایی به کمبود محتوای مناسب در رسانه‌ها و کتب درسی در زمینه تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در فیلم‌ها، رسانه‌ها و کتاب‌های درسی کمتر به تصادفات رانندگی به عنوان یک اولویت سلامت پرداخته می‌شود. باید این موضوع در اولویت قرار گیرد تا همگان آگاه شوند که تصادفات علت اول مرگ و میر در برخی گروه‌های سنی هستند.

لزوم ایجاد برنامه ملی برای کاهش تصادفات

وی تصریح کرد: برای رسیدن به عدد صفر مرگ و میر در جاده‌ها، باید برنامه ملی‌ای تدوین شود که تضمین اجرای آن وجود داشته باشد. متأسفانه بسیاری از برنامه‌های ملی که در گذشته نوشته شده‌اند، به دلیل عدم تطابق با شرایط اجرایی، هیچ‌گاه به درستی اجرا نشده‌اند.

رضایی به ضرورت اعتماد به قوانین و بهبود طراحی معابر اشاره و بیان کرد: تصادفات رانندگی تنها با آموزش و فرهنگ‌سازی حل نمی‌شود. باید طراحی خیابان‌ها و معابر نیز به گونه‌ای باشد که سلامت را ارتقا دهد.

انتهای پیام/

منبع خبر: آنا / رویکرد علمی و بلند مدت شرط کاهش تصادفات رانندگی

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر