بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

سنجه‌های پیامدی و نتیجه‌ای اعتباربخشی بیمارستانی محدود است

بازدید 7
علی محمد مصدق راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایران پزشک درباره اعتباربخشی بیمارستانی افزود: مدیریت برنامه اعتباربخشی بیمارستانی در کشورهای در حال توسعه با چالش‌های بیشتری نسبت به کشورهای توسعه یافته مواجه است. محدودیت ظرفیت فنی برای توسعه استانداردها، مشکلات پشتیبانی و زمان‌بندی انجام اعتباربخشی بیمارستان‌ها، فرآیندهای ناکارآمد و هزینه بالای اعتباربخشی، ضعف سیستم‌های مدیریت داده‌ها، مشکلات مربوط به استخدام ارزیابان شایسته و آموزش آن‌ها از جمله چالش‌های مهم موسسات اعتباربخشی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران است.

وی ادامه داد: دلایل عدم دستیابی به اهداف اعتباربخشی بیمارستان‌ها در ایران را باید در سیستم اعتباربخشی شامل حکمرانی، استانداردهای اعتباربخشی، روش اعتباربخشی و ارزیابان اعتباربخشی جست‌وجو کرد. هر گونه کاستی در این سه عنصر اصلی اعتباربخشی می‌تواند مانع از برآورده ‌شدن اهداف اصلی سیستم اعتباربخشی شود. کپی برداری از استانداردهای اعتباربخشی سایر کشورها، روش نامناسب ارزشیابی بیمارستان‌ها، ذهنیت بازرسی ارزیابان اعتباربخشی و روش امتیازدهی نامناسب سنجه‌ها از چالش‌های مهم سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایران پزشک گفت: استفاده از یک مدل سیستمی ارزشیابی عملکرد برای تدوین محورها و زیرمحورهای ارزشیابی اعتباربخشی و استانداردها و سنجه‌های اعتباربخشی، کاهش تعداد استانداردها و سنجه‌ها، جامع و متوازن کردن استانداردها، شفاف‌تر کردن سنجه‌ها، تغییر مقیاس امتیازدهی سنجه‌ها و توجه به تنوع بیمارستان‌ها در تدوین سنجه‌ها به بهبود محتوای استاندارهای اعتباربخشی بیمارستان‌های ایران کمک می‌کند.

پژوهشگر و نظریه پرداز سلامت افزود: در استانداردها و روش اعتباربخشی باید تغییراتی ایجاد شود تا اعتباربخشی بتواند اثرات مثبت بیشتری بر رضایت کارکنان، بهبود فرآیندهای کاری، بهبود کیفیت خدمات، ارتقای بهره‌وری بیمارستان و رضایت بیماران داشته باشد. همچنین، لزوم توجه به اصول تدوین استانداردهای اعتباربخشی انجمن بین‌المللی کیفیت در بهداشت و درمان و استفاده از تجارب دنیا در زمینه توسعه و بازنگری استانداردها ضروری است.

مصدق راد اظهار کرد: استانداردها و سنجه‌های اعتباربخشی باید در قالب یک مدل سیستمی تنظیم شوند تا اجرای آن‌ها منجر به بهبود کیفیت، ایمنی، اثربخشی و کارآیی خدمات بیمارستان شود. یک مدل سیستمی شامل محورهای مدیریت و رهبری، برنامه‌ریزی، آموزش، مدیریت کارکنان، مدیریت بیماران، مدیریت منابع، مدیریت فرآیندها و نتایج مرتبط با کارکنان، بیماران، جامعه و بیمارستان است. این مدل سیستمی ساختارها، فرآیندها و پیامدها را در ابعاد فردی، بخشی و بیمارستانی پوشش می‌دهد. هر استاندارد شامل سنجه‌های مرتبط با اثربخشی، کارایی، ایمنی، به هنگام بودن، عدالت، تداوم، بیمار محوری و کارمند مداری است. چرخه بهبود مستمر فرآیندهای کاری شامل برنامه‌ریزی، اجرا، بررسی و اقدام نیز باید در طراحی سنجه‌ها مورد توجه قرار گیرد. اجرای چنین استانداردهای جامع منجر به ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی می‌شود.

وی بیان کرد: استانداردهای اعتباربخشی پیش از ابلاغ به بیمارستان‌ها باید در چند بیمارستان به صورت پایلوت اجرا شوند و تأثیر آن‌ها بر شاخص‌های عملکردی بالینی، مالی و عملیاتی بیمارستان‌ها ارزشیابی شود و متناسب با آن استانداردها و سنجه‌های اعتباربخشی بازنگری شوند.

پایان پیام/

منبع خبر: ایران پزشک / سنجه‌های پیامدی و نتیجه‌ای اعتباربخشی بیمارستانی محدود است

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *