وی ادامه داد: بومی سازی اعتباربخشی بیمارستانی نقصهایی داشت که قرار به برطرف کردن این مشکلات بود. همچنین قرار بود بازنگریهایی اتفاق بیفتد تا با آنچه به دست آمده، بتوانیم به روزتر و با پاسخگویی بیشتری به چالشها پاسخ بدهیم. باید وضعیت اعتباربخشی بیمارستانی تا قبل از ۲ تا ۳ سال اخیر را به نوع دیگری بررسی کرد که ایرادها و مشکلات خود را قبول میکرد.
معاون سابق دفتر اعتباربخشی وزارت بهداشت بیان کرد: ساختارهایی برای اعتباربخشی بیمارستانی طراحی شده بود تا به تدریج بتوان با استفاده از گزارشگیریها و مستندات الکترونیکی و شاخصها به ارزیابیها کمک کرد و قضاوتها را نزدیکتر و ارزیابی میدانی را در کنار دادههای جمع آوری شده از عملکرد سال قرار داد. یکی از نقدهایی که به اعتباربخشی وارد میشد، محدود به زمان بودن آن بود.
مشکینی به ایران پزشک گفت: آنچه در سالهای ۱۳۸۹ تا قبل از ۱۴۰۰ توانست روند پویای اعتباربخشی بیمارستانی را حفظ کند، اعتقاد و باور و التزام و شناخت صحیح مدیران حوزه درمان وزارت بهداشت به موضوع اعتباربخشی بود. در واقع درک صحیحی از تفاوت بازرسی و اعتباربخشی وجود داشت و میدانستند در اعتباربخشی قرار است که راهبری، آموزش، بهبود مستمر کیفیت و تضمین ایمنی بیمار اتفاق بیفتد. در دو تا سه سال اخیر، مدیرانی بدون باور به اعتباربخشی و تجربه در این زمینه، در راس این کار قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: قرار نیست که اعتباربخشی از همه خطاهای پزشکی جلوگیری کند، اما سامانهای برای جمع آوری خطاهای پزشکی و تحلیل ریشهای وقایع در حوزه درمان طراحی شده بود که در سالهای اخیر مورد استفاده قرار نگرفت. سوال این است که چرا ارزیابیهای ادواری تعطیل شد و چرا از افرادی که در زمینه اعتباربخشی بیمارستانی تجربه داشتند، استفاده نشد. ارزیابانی که استفاده میشدند، دورههای آموزشی مختلفی را گذرانده بودند. در سالهای اخیر آزمونی برای جذب ارزیاب اعتباربخشی توسط سازمان سنجش آموزش پزشکی و به شکل کنکور برگزار شد؛ چطور افراد غیر آموزش دیده بدون طی این مراحل برای ارزیابی وارد سیستم اعتباربخشی شدند.
معاون سابق دفتر اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: استفاده از هوش مصنوعی و ورود مدلهای جدیدتر اعتباربخشی به میدان نیامد و اتاق فکر تشکیل نشد و آموزش در کار نبود و همچنین بازنگری در سنجهها نیز رخ نداد.
مشکینی افزود: فاصله استانداردها و کیفیت خدمات با ایدهآلهای طراحی شده باید درک شود. یکی از شاخصهای حوزه درمان برای اعتباربخشی بیمارستانی، درصد بیمارستانهای درجه یک کشور بود. یعنی اگر هر سال بیمارستانهای درجه یک بیشتر شود، در ارزیابی به خوبی عمل کردیم. حوزههایی که باید استانداردها را آموزش بدهند، باید کاری کنند که بیمارستانهای درجه یک بیشتر شود؛ اما اینکه در حوزه ارزیابی هدف گذاری این باشد که بیمارستانهای درجه یک بیشتر شوند و این به معنی عملکرد خوب باشد، یعنی مدیران آگاهی لازم را ندارند که با اعتباربخشی بیمارستانی به چه هدفی میخواهیم برسیم و تفاوت میان اعتباربخشی و نظارت را به خوبی درک نکردهایم.
پایان پیام/
منبع خبر: ایران پزشک / مراقبتهای بیمار محور یکی از اهداف مترقی اعتباربخشی بیمارستانی است
گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.
نظرات کاربران