انتقاد از خودروهای داخلی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا رئیسی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در وزارت بهداشت، در پاسخ به سؤال تسنیم درباره نظر وزارت بهداشت نسبت به مازوت سوزی و میزان موفقیت در اجرای قانون هوای پاک، گفت: چندی پیش رئیسجمهور دستور داد که مازوت سوزی، به ویژه در شهرهایی که تحت تأثیر قرار گرفتهاند، متوقف شود و این اقدام از نظر ما در حوزه سلامت قابل حمایت است.
با مازوت سوزی مخالفیم
وی افزود: داشتن برق، آب و رفاه از حقوق شهروندی افراد و وظیفه دولت است، اما برای دستیابی به این موارد باید از راههای درست اقدام کنیم و توجه داشته باشیم که در ازای آن، چه چیزهایی را از دست میدهیم. به عنوان مسئول در حوزه سلامت، ترجیح میدهم که چراغهای منزلم خاموش باشد اما سلامت من حفظ شود. البته ما مخالف خاموشی دائمی نیستیم و نباید قطع برق و آب در رفاه مردم خللی ایجاد کند؛ با این حال، مازوت سوزی و تولید انرژی به بهای آسیب به سلامت مردم را نمیپسندیم و با آن مخالفیم.
وظیفه وزارت بهداشت در کاهش آلودگی هوا چیست؟
رئیسی ادامه داد: مهمترین وظیفه ما در وزارت بهداشت، برآورد اعداد و ارقامی است که با آلودگی هوا مرتبط هستند. طبق قانون هوای پاک، ما مسئول تشخیص و اعلام شرایط اضطرار آلودگی هوا توسط دانشگاههای علوم پزشکی کشور هستیم. نظارت بر رعایت حدود مجاز مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار در جایگاههای بنزین نیز بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد. در مورد مازوت سوزی، ما محاسبات مربوط به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را انجام میدهیم و بر اساس این محاسبات، کارگروه آلودگی هوا شرایط را اعلام میکند.
وجود ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور
رئیسی با تأکید بر لزوم اجرای قانون هوای پاک گفت: برای سالمسازی هوا، افزایش زیرساختهای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار مهم است؛ چراکه ۶۰ درصد آلودگی هوا به دلیل سیستم حمل و نقل موتوری است. در حال حاضر، حدود ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۱ میلیون موتور، یعنی بیش از ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند و تنها ۶ هزار موتورسیکلت معاینه فنی دارند. همچنین، حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که ۲.۵ میلیون از آنها فرسوده هستند.
انتقاد معاون بهداشت از تأثیر کیفیت خودروهای داخلی بر آلودگی هوا
معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی گفت: در حال حاضر برای خرید خودروی بیکیفیت در کشور هزینه زیادی میپردازیم و از سوی دیگر متحمل عوارض ناشی از آلودگی هوا میشویم، چراکه این خودروها مصرف سوخت بالاتری دارند و در نتیجه آلایندگی بیشتری تولید میکنند.
۲۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم
وی با اشاره به وجود ۲۷ میلیون وسیله نقلیه با مشکلات فنی و فرسوده گفت: از این تعداد، تنها ۴۴۰ هزار دستگاه از رده خارج شدهاند و ۹۸.۴ درصد خودروها همچنان در رده استفاده قرار دارند که این موضوع نشاندهنده عدم اجرای کامل قانون هوای پاک است.
عدم اجرای کامل قانون هوای پاک
وی تصریح کرد: از سال ۹۹، تمام سوخت توزیعی کشور باید استاندارد ملی (یورو چهار) را داشته باشد. با این حال، از مجموع ۱۱۲ میلیون لیتر سوخت توزیعی روزانه، تنها ۴۴ میلیون لیتر آن یورو ۴ است؛ به این ترتیب، ۶۰ درصد قانون در این حوزه اجرا نشده است که قطعا منجر به افزایش آلودگی هوا میشود.
رئیسی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته، تهران ۸ هزار اتوبوس برای حمل و نقل عمومی داشته است، بیان کرد: اکنون تعداد اتوبوسهای مورد نظر برای حمل و نقل عمومی به ۲۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است؛ این کاهش تعداد اتوبوسها، نتیجهای جز افزایش آلودگی هوا نخواهد داشت.
معاون بهداشت وزیر بهداشت بر لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تأکید کرد و گفت: سهم حمل و نقل عمومی با اتوبوس و مترو در سفرهای شهری باید به ۵۰ درصد برسد، اما اکنون تنها ۱۳ درصد است که نشاندهنده عدم اجرای کامل قانون هوای پاک است.
وی درباره وضعیت جایگاههای توزیع سوخت در کشور گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه سوخت توزیع بنزین فعال هستند که این جایگاهها به طور مداوم مورد رصد و پایش قرار میگیرند. میزان بخار بنزین در ۲۴۸ جایگاه با استاندارد و «حدود مجاز شغلی» مغایرت دارد. کارگران شاغل در این جایگاهها در معرض بخار بنزین قرار دارند که خطراتی مانند برخی سرطانها را به دنبال دارد.
وی افزود: سال گذشته، ۲۱۶۰ اخطار برای جایگاههای توزیع سوخت صادر شده و ۲۷۴ پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شده است. همچنین، ۳۰ مرکز توزیع سوخت به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و توصیهها پلمب شدهاند.
انتهای پیام/
منبع خبر: خبرگزاری تسنیم / وزارت بهداشت:با مازوتسوزی مخالفیم/ انتقاد از خودروهای داخلی
گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.
نظرات کاربران