بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

پیشنهادهای اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی به رئیس جمهور

بازدید 26

به گزارش آیمد۹۰ در نامه ای که اخیرا با امضای رامین فلاح رئیس هیئت مدیره اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و همچنین حسین رضوانی، رئیس انجمن شرکت های مهندسی پزشکی ایران به رئیس جمهور ارسال شده، راهکارهایی را برای حل مشکلات واردات اقلام پزشکی ارائه شده است.

در این نامه چنین آمده است:

شرایط تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی که از ارکان اصلی فرآیند تشخیص و درمان می­باشد به دلایل مختلف از قبیل سردرگمی در نحوه قیمت، زمان، نوع و شرایط تخصیص ارز و همچنین عدم تامین نقدینگی به سمت بلاتکلیفی و بحران می­ رود و به زودی کمبود این اقلام  تبدیل به یک معضل جدی خواهد گردید.

در ذیل مشکلات بوجود آمده و پیشنهادات خود را جهت جلوگیری از وخیم­تر شدن شرایط به استحضار می­رساند و آمادگی افراد خدوم این صنف را که در بحران­های مختلف اقتصادی نظیر تحریم­ها ، کرونا، حوادث طبیعی و … به بهترین نحو ادای خدمت کرده­اند، جهت ارائه راهکارهای مربوطه اعلام می­دارد:

طبق بند (الف) تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۳ مصوب گردیده که” مبلغ ۱۳،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ (سیزده میلیارد و ششصد میلیون) دلار برای واردات کالاهای اساسی  کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن از طریق هیات وزیران مشخص خواهد شد، کارسازی گردد به نحوی­که کالاها و خدمات به­­هنگام، به­اندازه و به قیمت مناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف­کننده نهایی که بیماران می­باشند، برسد.”

۱-الف- از مبلغ فوق­الاشاره مقرر گردید معادل ۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار به وزارت بهداشت تخصیص داده شود که آن وزارت محترم تصمیم گرفت معادل۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار آن را جهت تجهیزات و ملزومات پزشکی صرف نماید و طی توافق­نامه سه­جانبه فی­مابین بانک مرکزی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مقرر گردید معادل ۶۰۰ میلیون دلار آن  با نرخ ۴۲۰۰۰ ریال که مابه­التفاوت آن توسط سازمان برنامه و بودجه تامین خواهد شد و تا پایان شهریور ۱۴۰۳ اعتبار دارد جهت دارو و ملزومات استراتژیک از سوی بانک مرکزی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

نهایتاً عملیات ارزی (تامین ارز) در مورد تجهیزات پزشکی به شرح ذیل انجام پذیرفته است:

  • تامین ارز ۴۲۰۰۰ ریالی ۳۷۳،۵۴۵،۰۶۵ دلار (جهت صرفاً تجهیزات و ملزومات پزشکی)
  • تامین ارز ۲۸۵۰۰۰ ریالی ۲۵۷،۱۴۲،۲۹۸ دلار (جهت صرفاً تجهیزات و ملزومات پزشکی)

۱-الف-۱- میزان ارز ترجیحی لازم جهت تجهیزات و ملزومات پزشکی با توجه به موارد ذیل به درستی محاسبه نشده است، در صورت حذف همین میزان کم ارز ترجیحی و حتی بر فرض محال در صورت وجود منابع مالی کافی به دلیل عدم امکان تخصیص ریال کافی در زمان مناسب باعث ایجاد کمبود خواهد شد:

  • برنامه توسعه حدود ۱۶۰۰۰ تخت در سال
  • افزایش سن جمعیت و نیاز به تجهیزات و ملزومات بیشتر در آینده نزدیک
  • توسعه و تکنیک­های نوین تشخیص و درمان
  • افزایش عمل­های جراحی و بستری در مقایسه با سال­های قبل
  • عدم وجود نقدینگی کافی نزد تامین­کنندگان به دلیل عدم پرداخت معوقات مراکز درمانی کشور
  • عدم اصلاح صحیح تعرفه­های خدمات پزشکی با توجه به تغییرات و یا حذف ارز ترجیحی
  • عدم نقدینگی کافی نزد بیمه­ها
  • ناکارآمد بودن و به­روز نبودن کانال­های توزیع منابع مالی ریالی جهت تخصیص یارانه به انتهای زنجیره تامین
  • عدم امکان دریافت وام کافی از سیستم بانکی برای تامین­کنندگان

لذا، لازم و ضروری است در کمیته­های تخصصی نتایج حذف ارز ترجیحی و تغییر گروه­های کالایی با حضور ذینفعان مطلع نظیر نمایندگان محترم وزارت بهداشت، انجمن­ها و اتحادیه­های تولیدکنندگان و واردکنندگان، انجمن­های علمی مربوطه، بیمه­ ها، سازمان نظام پزشکی، سازمان حمایت و .. به درستی بررسی گردد و سپس  به سمت حذف و یا کاهش ارز ترجیحی قدم برداریم و تغییر گروه­های کالایی شتاب­زده بدون ایجاد زیرساخت مناسب صرفاً ایجاد ناهماهنگی بیشتر و در نهایت کمبود کالا، افزایش قیمت  آن، پرداخت از جیب بیمار، قاچاق کالا، رانت، فساد در نحوه استفاده از کالا، استفاده از کالاهای غیراصیل و غیرمرغوب و ده­ها مشکل دیگر خواهد شد.

لازم است بدانیم معادل ۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار ارز ترجیحی جهت سال ۱۴۰۳ برای تجهیزات و ملزومات پزشکی تخصیص یافته که بخش قابل توجه آن میبایست برای واردات کالاهایی که در سال ۱۴۰۲ وارد و مصرف شده، کارسازی شود؛ لذا این مقدار بودجه برای سال ۱۴۰۳ کافی نبوده و پاسخگوی نیازهای مربوطه نمی­باشد و میبایست به شرح ذیل اصلاح گردد:

پیشنهاد: ارز لازم جهت تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه تولید و قطعات یدکی در سال ۱۴۰۳

ارز با نرخ معادل هر دلار ۴۲۰۰۰ ریال       حداقل                       ۱،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار

ارز با نرخ معادل هر دلار ۲۸۵۰۰۰ ریالی  حداقل                            ۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار

ارز با نرخ تالار دوم                                                              ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار

جهت به روزرسانی مراکز درمانی با تکنولوژیهای نوین پزشکی           ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار 

جمع کل                                            ۲،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار

  • از آنجا که واردات فناوری­های جدید از یکسو موجب تسهیل فرآیند درمان و کاهش هزینه­های مراکز درمانی و بیمه­ها شده و از سوی دیگر جانشینی مناسب برای تجهیزات و ملزومات فرسوده خواهند بود، پیشنهاد می­شود بودجه­ای معادل ۵۰۰ میلیون دلار برای این مهم تخصیص یابد.

۱-الف-۲ – هیئت محترم وزیران در تاریخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۳ در راستای مشخص کردن لیست محصولات مشمول ارز ترجیحی موضوع بند (الف) تبصره (۴) قانون بودجه طی نامه شماره ۲۳۱۰۷/ت ۶۲۵۰۴ ه  در بند ۳ نامه اعلام نمود:” تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات و ملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو، زیبایی و دندانپزشکی می­تواند از ارز ترجیحی با نظر وزارت بهداشت استفاده نماید.” این امر متعاقباً بنا به اعتراض هیئت بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس شورای اسلامی و در نهایت قبول هیئت دولت به شرح ذیل تغییر یافت:

“در ردیف ۳ جدول بند (۱) بعد از عبارت ” تجهیزات و ملزومات” و عبارت ” قطعات ساخت” واژه مصرفی اضافه شده و عبارت ” مواد اولیه” حذف گردد.”

این تغییرات به معنی حذف تمامی تجهیزات پزشکی، قطعات یدکی، مواد اولیه ساخت از امکان دریافت تخصیص ارز ترجیحی چه با نرخ  ۴۲۰۰۰ ریال ، چه ۲۸۵۰۰۰ ریالی گردیده و افزایش قیمت ناگهانی ۲ تا ۱۲ برابر را در پی خواهد داشت؛ در حالیکه قبل از ایجاد این شوک بزرگ میبایست به موارد ذیل التفات می­شد:

  • الف) اصلاح صحیح تعرفه خدمات پزشکی
  • ب) تامین مابه­التفاوت ریالی لازم جهت تامین کالاها با قیمت جدید
  • ج) مشخص شدن میزان و نحوه پرداخت یارانه ریالی به انتهای زنجیره تامین به جای ابتدای زنجیره
  • د) پرداخت بدهی­های تلمبار شده قبلی تامین­کنندگان کالا و خدمات
  • ه) اصلاح ساختار فرسوده و ناکارآمد کانال­های توزیع یارانه و …
  • و) هماهنگی و توافق با بانک مرکزی و متعاقباً بانکهای عامل جهت اعطای وام تکلیفی با بهره مناسب برای تجهیزات و ملزومات پزشکی

بدیهی است بدون ایجاد زیرساخت­های فوق­الاشاره نمی­توان به یکباره چنین تغییرات بزرگی را انجام داد ؛ لذا، پیشنهاد می­گردد قانون بودجه به نحوی اصلاح گردد که حداقل تا پایان سال ۱۴۰۳ درخواست هیئت محترم وزیران به شرح ذیل قابل اجرا باشد:

” تجهیزات و ملزومات پزشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات و ملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو، زیبایی و دندانپزشکی می­تواند از ارز ترجیحی با نظر وزارت بهداشت استفاده نماید”

با توجه به اینکه حدود ۶ ماه از سال سپری شده و اصلاح قانون بودجه حتی در صورت توافق مجلس محترم طولانی و زمانبر خواهد بود، شایسته است این مساله به قید فوریت توسط سران محترم سه­ قوه حل و فصل گردد.

طبق بخشنامه شماره ۲۱۷۲۵۳/۰۲ مورخ ۰۷/۰۹/۱۴۰۲ و متعاقب آن بخشنامه­های دیگر بانک مرکزی، وزارت محترم بهداشت مکلف گردیده که کالاهای هر ثبت سفارش با درج کد کالای وارداتی و IRC مربوطه و تعداد و قیمت ریالی هر قلم را به بانک عامل اعلام و اظهار نماید که کالاهای مربوط به قیمت­های اعلام شده تحت نظارت وزارت بهداشت توزیع و به فروش رفته یا می­رسد و درصورت هرگونه گرانفروشی، از طرف توزیع­کننده مسئولیت آن به عهده وزارت بهداشت خواهد بود

به نظر می­رسد نگارنده این بخشنامه معطوف براین مهم نبوده­اند که تجهیزات و ملزومات پزشکی دارای حداقل ۴۵۰ هزار IRC بوده وتحت هزاران ثبت سفارش وارد کشور می­گردد و برای اجرایی شدن مفاد بخشنامه­های فوق­الاشاره چه حجمی از مکاتبات لازم است و اساساً  اگر تمامی نیروهای سازمان غذا و دارو صرفاً به این مهم مشغول شوند از عهده چنین کار غیرعملی و غیرلازم برنخواهند آمد. مضافاً براینکه وزارت بهداشت زیر بار چنین کاری نرفته و نتیجه آن مجرم شناخته شدن واردکننده به دلیل عدم امکان تسویه حساب با بانک­ها و نهایتاً ارجاع پرونده به تعزیرات حکومتی و قرار گرفتن واردکننده در لیست سیاه گمرکات و بانک مرکزی و بسته شدن حساب آنها نزد بانکها و معضلات متعدد حقوقی و کیفری می­گردد.

حال سئوال اینست در حالیکه طبق قانون و مصوبات کلان دولت وزارت بهداشت مسئول قیمت­گذاری کالاهای وارد شده با ارز ترجیحی و نظارت بر نحوه توزیع عادلانه با قیمت مصوب می­باشد چرا الزام بی­مورد از طرف بانک مرکزی جهت اظهار مورد به مورد لازم است و اگر این کار بی­مورد باید انجام شود و وزارت بهداشت و بانک مرکزی در رابطه با آن به توافق نمی­رسند، به چه علت تامین­کننده باید تاوان آن را بدهد؟

  • پیرو بخشنامه بانک مرکزی به شماره ۱۵۴۳۳۷/۰۲ مورخ ۲۹/۰۶/۱۴۰۲ (پیوست ۴) از تاریخ ۳۰/۰۹/۱۴۰۲ میبایست تاریخ ثبت سفارش مقدم بر تاریخ بارنامه باشد، این امر مشکلات متعددی در سرعت تامین کالاهای سلامت محور ایجادکرده است. زمان ساخت این نوع کالاها طولانی و بنابه سفارش انجام می­گردد و عطف به مسائل مختلف ناشی از تحریم­ها، پروسه ساخت، حمل آنها بسیار طولانی­تر از سایر کالاهای اساسی می­باشد. این مسئله در تامین قطعات یدکی تجهیزات پزشکی بسیار برجسته گردیده و قانون مذکور باعث خواب طولانی دستگاه­های حیاتی در مراکز درمانی شده است. لذا ضروری است که منع فوق­الذکر بنابه درخواست وزارت بهداشت و اعلام به گمرکات و بانک­ها قابل رفع باشد.

لازم به ذکر است اخذ ثبت سفارش به دلیل الزامات سیاست حجمی و تعدادی وزارت بهداشت، سیاست قیمت­گذاری، سیاست اخذ IRC و منقضی شدن آن و نیاز به  به­روزرسانی مجدد IRC و … گاهاً پدیده­ای طولانی بوده و رعایت کردن

بخشنامه بانک مرکزی در این مورد با توجه به زمانبر بودن تولید و حمل این نوع کالاها عملاً مانع ارائه خدمات مناسب و سریع به مراکز متقاضی می­گردد. دراینصورت پیشنهاد می­گردد به گمرکات، بانک مرکزی و بانک­های عامل اعلام گردد در صورت درخواست وزارت بهداشت برای کالاهای سلامت محور شرط مقدم بودن تاریخ ثبت سفارش بر بارنامه در موارد استثناء ملغی گردد.

  • همانگونه که مستحضرید میزان بدهی مراکز درمانی که حدود ۶۰% از آن مربوط به مراکز دانشگاهی و ۲۵% آن نیز در اختیار تامین اجتماعی و نیروهای مسلح می­باشد به دلیل کمبود بودجه سهل­الوصول نبوده و این موضوع کمبود نقدینگی شدیدی را برای تامین کنندگان موجب گردیده که پیامدهای بیشماری نظیر عدم امکان تسویه با کمپانی، عدم امکان سفارش­گذاری به­موقع، دیرکرد در ارسال اقلام و تجهیزات و کمبود این اقلام را رقم خواهد زد و همواره واردکنندگان ریال کافی جهت تامین ارز تخصیصی را در مهلت کوتاه نخواهند داشت. پیشنهاد می­شود:

– الف) اعتبار فیش­های ارزی ۲۸۵۰۰۰ ریالی از ۲ ماه به ۴ ماه افزایش یابد.

– ب) اعتبار فیش­های ارزی کالاهای تالار ۲ از ۲۰ روز به ۳ ماه افزایش یابد.

  • همانگونه که مستحضرید به دلیل تحریم­های ظالمانه، مشکلات انتقال ارز، زمانبر بودن آماده­سازی سفارشات به این دلیل که اغلب تجهیزات پزشکی براساس سفارش­گذاری ساخته می­شود و … امکان رفع تعهد در مدت زمان ۶ ماه از زمان تامین ارز برای واردکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی میسر نمی­باشد. لذا، پیشنهاد می­شود این مهلت از ۶ ماه به حداقل ۱۰ ماه افزایش یافته و در تمامی بانک­های عامل نیز کارسازی و ابلاغ گردد.
  • از آنجاکه متاسفانه فرآیند قیمت­گذاری بدون حضور تشکل­ها و تنها توسط وزارت بهداشت بدون مشورت با ذینفعان و تامین­کنندگان کالاو به صورت قیمت­های دستوری اعلام می­گردد عواملی نظیر هزینه­های سرسام­آور انتقال پول به واسطه تحریم­ها، تغییر قوانین داخلی مانند آنچه در بالا اشاره شد، هزینه­های مالی به دلیل عدم پرداخت به موقع مراکز و بیمه­ها، هزینه­های کمرشکن انبارش و ذخایر استراتژیک کالا، هزینه­های آموزش و خدمات پس از فروش دستگاه­های پزشکی و … فشار مضاعفی را بر واردکنندگان این اقلام وارد می­سازد. لذا، پیشنهاد می­شود در صورت صلاحدید این فرآیند همانند سنوات گذشته به سازمان حمایت واگذار، درغیر اینصورت جلسات قیمت­گذاری با حضور موثر نمایندگان تشکل­ها و  به­صورت ماهانه برگزار گردد.

اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی 

 

منبع خبر: آیمد ۹۰ / پیشنهادهای اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی به رئیس جمهور

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *