بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۰

استیو جابز

بازدید 17

نام اثر: استیو جابز (Steve Jobs)

نویسنده: والتر ایزاکسون
برگردان به پارسی: منیژه شیخ‌جوادی، ارمغان جزایری
ناشر: پیکان
سال نشر به زبان اصلی: ۲۰۱۱
سال نشر به پارسی: ۱۳۹۷
قیمت فعلی در بازار: ۱۹۰ هزار تومان
تعداد صفحات: ۶۲۶
فضای مجازی: قابلیت خرید اینترنتی دارد، نسخه الکترونیکی موجود در کتابراه، فیدیبو و طاقچه
موضوع: مدیریت و اقتصاد، زندگی‌نامه، کسب‌وکار
مدت زمان پیشنهادی برای مطالعه: هفت روز

«اگر هدف شما خشنودکردن دیگران است، برای سقوط و شکست آماده شوید. شما هرگز نمی‌توانید همه مردم را راضی کنید. اگر به نظرهای دیگران درباره زندگی شخصی‌تان خیلی اهمیت می‌دهید، به‌زودی دلسرد و ناامید خواهید شد.»

 

درباره نویسنده

والتر ایزاکسون در بیستم ماه مه‌ سال ۱۹۵۲، در نیواورلئان آمریکا به دنیا آمد. پدرش مهندسی انسان‌گرا بود که بسیار به علم احترام می‌گذاشت و مادرش مشاور املاک بود. خانواده ایزاکسون ترکیب نژادی و فرهنگی منحصربه‌فرد محله‌ زندگی خود را می‌ستودند و برای حفظ آن، تلاش می‌کردند.
والتر از همان دوران جوانی، به‌خاطر جاه‌طلبی‌هایش مورد توجه دیگران قرار ‌گرفت. او سعی می‌کرد دانش‌آموزان را با پیشینه‌های متفاوت مذهبی و نژادی همدیگر آشنا و آنان را با هم متحد کند تا برای کودکان فقیر کاری انجام دهند؛ چراکه میل به درک سازوکار جهان و یافتن راه‌حل برای مشکلات اجتماعی، از زمان کودکی و نوجوانی در او به وجود آمده بود.

او از دو دانشگاه سطح اول جهان، یعنی هاروارد و آکسفورد، فارغ‌التحصیل شده و تاکنون، شغل‌های زیادی را تجربه کرده است. او فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در ساندی تایمز لندن و پس از آن، نیواورلئان تایمز آغاز کرد. او در مواجهه و گفت‌و‌گو با افراد مشهور و جالب‌توجه، مهارت فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌داد. والتر ایزاکسون پیش از آنکه در سال ۱۹۹۶، به چهارمین سردبیر مجله تایمز تبدیل شود، به‌عنوان خبرنگار سیاسی و سردبیر رسانه دیجیتال مشغول به کار بود.

ایزاکسون در سال ۲۰۰۱، به مدیرعاملی سی‌ان‌ان و در سال ۲۰۰۳، به مدیرعاملی مؤسسه آسپین انتخاب شد. زمانی که در سی‌ان‌ان بود، کار بر زندگی‌نامه بنجامین فرانکلین را آغاز کرد و به‌این‌ترتیب، نگارش مجموعه‌ آثار خود را از زندگی‌نامه‌های افراد مشهور کلید زد. در حال حاضر، والتر ایزاکسون عضو ثابت فرهنگستان هنر و علوم آمریکا و انجمن فلسفه آمریکاست. همچنین در هیئت‌مدیره خطوط هوایی یونایتد، کمیسیون برنامه‌ریزی شهر اورلئان، بنیاد راکفلر، انجمن مورخان آمریکا، مؤسسه کارنگی برای علم و … فعالیت می‌کند.

ضرورت مطالعه کتاب

نام پرآوازه شرکت اپل برای تمام مردم جهان نامی آشنا و نمادی از نوآوری و خلاقیت در دنیای فناوری است. در حال حاضر، اپل به‌عنوان ارزشمندترین برند جهان شناخته می‌شود و با وجود اینکه سال‌ها از مرگ استیو جابز می‌گذرد، همواره این برند با نام بنیان‌گذار و مدیر سابقش، یعنی استیو جابز، مترادف می‌شود، اما داستان اپل و استیو جابز، داستان رشد و سود همیشگی نیست؛ چرا که اپل و دیگر شرکت‌هایی که استیو جابز پدر آن‌ها بوده است، فراز و فرودهای زیادی را از سر گذراندند تا به آنچه امروز هستند، تبدیل شدند.

استیو جابز از مؤثرترین افراد در ایجاد تحول در عصر فناوری و علاوه بر این، مدیر تاریخی و موفقی بوده است که بدون تحصیلات دانشگاهی، نام و شیوه‌اش به کتاب‌های مدیریتی و دانشگاهی وارد شده است؛ حتی منتقدان او هم باور دارند که او اسطوره است. با خواندن این کتاب و شناخت استیو جابز واقعی، شگفت‌زده می‌شوید و متوجه می‌شوید که چرا اپل بدون استیو جابز بی‌معنا بود. این تنها کتابی است که با رضایت خود جابز چاپ شده و جالب است بدانید که خودش هرگز زندگی‌نامه‌اش را نخواند.

این کتاب سه ماه بعد از درگذشت او منتشر شد و در کمتر از دو هفته، رکورد فروش را شکست. دانستن روش کار و زندگی مدیری چنین توانا، که کار را از خانه‌اش شروع کرده و به ارزشمندترین برند جهان تبدیل شده است، برای هرکسی و به‌ویژه برای مدیران و فعالان بازار و اقتصاد، مفید است. این کتاب از او اسطوره‌ای همه‌جانبه نمی‌سازد و به همین دلیل، به خواننده اجازه می‌دهد خودش قضاوت کند کدام وجه از او، در هر زمینه‌ای، مفیدتر و قابل الگوبرداری است. ازاین‌رو، خواندن این کتاب ضرورت دارد.

خلاصه کتاب

استیو جابز پسر جان جندالی و جوآن شیبل بود. خانواده شیبل، به‌دلیل مسلمان‌بودن جندالی، هرگز رابطه دخترشان را با او نپذیرفتند. بنابراین، آن دو مجبور شدند استیو را به فرزندخواندگی بسپارند. پل و کلارا جابز استیو را پذیرفتند. پل تکنسین موتور بود و به مکانیکی خودرو اشتغال داشت. او اولین کسی بود که استیو را با مهندسی و طراحی آشنا کرد.

هنگامی که استیو جوان بود، خانواده‌اش به پالو آلتو در کالیفرنیا نقل مکان کردند. این منطقه شامل سیلیکون‌ولی معروف بود. او در دوران رونق فناوری و در کانون آن در جهان، پرورش یافت. استیو اغلب در مدرسه حوصله‌اش سر می‌رفت و به‌خاطر چیزهایی مانند شوخی بقیه، به مشکل برمی‌خورد. پدر و مادرش متوجه شدند که او با بی‌حوصلگی بازی می‌کند. استیو در کاری که به او داده می‌شد، بسیار هوشمندانه عمل می‌کرد.

دبیرستان دورانی بود که استیو علاقه خود را در چیزهایی غیر از الکترونیک، مانند موسیقی و هنر، پیدا کرد. او در دهه ۱۹۷۰ میلادی، وقتی که شرکت‌های فناوری در سیلیکون‌ولی جان می‌گرفتند، همواره تلاش می‌کرد دانش خود را در برابر تأثیرات فرهنگی این سازمان‌ها افزایش دهد و از این راه، به اطلاعات خود درباره فناوری و طراحی اضافه کند.

او به کالج مشهور رید رفت، ولی پس از یک سال، از آن انصراف داد. یک‌سال‌ونیم بعد، به سیلیکون‌ولی بازگشت و ابتدا به دفتر آتاری رفت و پس از آن، استیو وزنیاک زوج کاری او بود که در آن دوران، با ریزپردازنده‌ها آشنا شد و ایده کامپوتر مدرن را با جابز مطرح کرد. جابز متوجه شد می‌توان از این ایده پول به دست آورد. در همان دوران، روزی که مشغول قدم‌زدن در باغ سیب بود، نام اپل را بر این برند جدید نهاد و با تولد اپل و تولید کامپیوترهای مدرن، دنیای فناوری با انقلابی بزرگ روبه‌رو شد.

در سال ۱۹۷۷، ارزش اپل فقط ۵۳۰۹ دلار بود. در سال ۱۹۸۰، این ارزش به ۷/۱ میلیارد دلار رسید. جابز راهی برای برانگیختن مردم برای انجام کارهای خارق‌العاده داشت که کارمندانش آن را «حوزه تحریف واقعیت» نامیدند. جابز می‌توانست مردم را متقاعد کند که هرچیزی با تحریف عمدی واقعیت ممکن است.

یکی از دلایل شکست بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بازار و زندگی شخصی این است که هیچ‌گاه ریسک نمی‌کنند و گاهی ریسک‌نکردن، مرگ کسب‌وکار را با خود به‌همراه می‌آورد. استیو می‌دانست که اگر آیفون را بسازد و روانه بازار کند، با دستان خودش آی‌پاد را منسوخ می‌کند، ولی از هدف خود کوتاه نیامد و ادامه داد. او همه‌چیز را می‌دانست، ولی باز هم ریسک کرد و همین باعث شد که اپل به برندی جاودانه تبدیل شود و امروز شاهد فروش چشمگیر این برند رؤیایی در سراسر جهان باشیم.

یکی از خصوصیات اصلی استیو جابز این بود که برای استخدام کارکنان، سخت‌گیری زیادی می‌کرد و همین موضوع سبب می‌شد که تشکیل یک گروه ساده، چند ماه طول بکشد، ولی وقتی گروه تشکیل می‌شد، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.

یکی از درس‌های مهم زندگی کاری استیو جابز، ساده‌سازی تا جای ممکن است. وقتی مهندسان شرکت اپل برای طراحی آی‌پاد کار می‌کردند، جابز اصرار داشت که هیچ دکمه‌ای در بدنه این دستگاه وجود نداشته باشد. او می‌گفت که دکمه خاموش و روشن کفایت می‌کند و نیازی به دکمه‌های دیگر نیست. جابز همیشه به کارکنان می‌گفت که باید همه‌چیز به آسانی و سادگی صورت گیرد و سادگی را از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت خود می‌دانست.

استیو جابز همیشه در پی این بود که جهان را تغییر دهد و به همین دلیل، به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌داد که پول و مسائل مادی کنترل او را در دست بگیرند. اگر دقت کنید، تمام پروژه‌های او با این هدف طراحی می‌شد که بتواند به‌نوعی از این راه، دنیای پیرامونش را متحول و با محصولات منحصربه‌فرد خود، دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کند.

یکی از بهترین راه‌های موجود برای خلاقیت و نوآوری این است که بتوانید همه‌چیز را زیر سؤال ببرید. استیو جابز همیشه تلاش می‌‎کرد همه‌چیز را زیر سؤال ببرد و از این راه، خلاقیت خود را تحریک و شکوفا کند. او همیشه از مردم عادی و کارکنان خود می‌خواست که قوانین و فرضیات را زیر سؤال ببرند تا از این راه بتوانند به راه‌های سریع‌تر و آسان‌تری برای حل مسائل برسند.

آنچه شرح داده شد، خلاصه‌ای بود از کتاب مشهور «استیو جابز» که امیدوارم سبب شود خوانندگان عزیز متن کامل کتاب را مطالعه کنند و از آن بهره کافی بجویند؛ چراکه کتابی بسیار خواندنی و سرشار از نکات مهم است.


منبع خبر: ماهنامه‌ی «توسعه‌ی فناوری‌های نوین پزشکی» / استیو جابز

گردآوری و انتشار اخبار در این تارنما با هوش مصنوعی و ابزار های الکترونیکی اتوماتیک صورت می پذیرد و تمامی حقوق گردآوری و تالیف خبر متعلق به ناشر اصلی آن که در لینک فوق به آن اشاره شده است می باشد. در صورت نیاز به ارسال جوابیه یا توضیح تکمیلی علیه یا له مطلب منتشر شده صرفا از طریق مرجع اصلی خبر اقدام نمایید.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب سردبیر